Fenomenul cinematografic european al anului vine la TIFF: PINA 3D

Home $ Festivaluri $ Fenomenul cinematografic european al anului vine la TIFF: PINA 3D

by | May 23, 2011 | Festivaluri

Cel mai recent, şi, totodată, primul lungmetraj 3D semnat Wim Wenders, una dintre peliculele care au făcut senzaţie la ediţia 2011 a Festivalului de Film de la Berlin, unde a rulat în Selecţia Oficială – în afara Competiţiei, Pina (Germania-Franţa, 2011), este prezentat în premieră pe ecranele din România sâmbătă, 4 iunie, 20:30, la Cinema Florin Piersic din Cluj-Napoca, în cadrul celei de-a zecea ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF).

După cum îl prezintă însuşi regizorul răsplătit cu Premiul pentru Întreaga Activitate oferit unei Personalităţi din Cinematografia Europeană la TIFF 2010, „Pina este un film pentru Pina Bausch”, una dintre cele mai importante coregrafe ale ultimelor decenii şi prietenă bună de-a lui Wim Wenders. Filmat 3D cu ansamblul companiei de dans Pina Bausch din Wuppertal, acest lungmetraj-eveniment ilustrează ameţitoarea şi inimitabila artă a marii coregrafe germane, care a murit în vara lui 2009. Invitând spectatorul într-o senzuală şi uimitoare călătorie într-o nouă dimensiune pe scena legendarei companii de dans, filmul îi însoţeşte pe dansatori şi în afara teatrului, în oraş şi în peisajul industrial din jurul Wuppertalului, locul care a fost căminul şi centrul activităţii creatoare a Pinei Bausch timp de mai bine de 35 de ani.
Dansurile unice gândite de Pina Bausch, întreţesute cu momente de mişcare şi gesturi subtile, reprezintă structura principală a filmului, în care imaginile noi, filmate în 3D, sunt completate de filmări de arhivă, ale reprezentaţiilor oferite de compania condusă de coregrafă după 1978. Dansatori din toate colţurile lumii – membri ai Tanztheater Wuppertal – protagonişti ai câtorva dintre spectacolele emblematice pentru creaţia coregrafei (Café Müller, Le Sacre du printemps, Vollmond şi Kontakthof ), aduc, unul câte unul, câte un omagiu în cuvinte şi mişcare, celei care le-a fost mentor şi sursă de inspiraţie, deopotrivă. Din punct de vedere cinematografic, dansurile din Pina nu seamănă nici cu teatrul filmat, nici cu ceea ce spectatorul este obişnuit să vadă într-un spectacol de coregrafie propriu-zis.

Catalogat de prestigioasa publicaţie britanică The Guardian drept „primul film de artă în 3D”, Pina este un film care deschide drumuri, atât pentru filmul documentar, cât şi pentru cel în trei dimensiuni. Wim Wenders este convins de faptul că 3D-ul este cel mai potrivit format pentru filmul său şi, mai mult decât atât, îi prevede un viitor strălucit: „Se vor realiza în continuare blockbustere şi filme de animaţie, dar cred că viitorul alternativ pentru 3D este filmul documentar. 3D-ul ne poate ajuta să ne descoperim planeta şi oamenii într-un mod direct şi captivant. În plus, este aproape perfect pentru filmele despre dans!” declara regizorul pentru aceeaşi publicaţie, după premiera de la Berlin.

Pina deschide, astfel, în mod spectaculos un nou capitol în istoria TIFF: pe cel al proiecţiilor 3D, în care i se alătură, la această ediţie a festivalului, Peştera viselor uitate (SUA-Franţa, 2010), documentarul colegului de generaţie şi compatriotului lui Wenders, Werner Herzog, căruia îi este dedicat, anul acesta, unul dintre potretele secţiunii 3×3.

Abonează-te la newsletter ❤️

Periodic primești, direct în inbox, cele mai recente știri și recomandări.

Te-ai abonat cu succes!