O fată-lup și un papagal spion în secțiunea #Animal la TIFF

by | Apr 26, 2016 | Cinema, Festivaluri, Știri Cluj

Departe de a fi folosite doar pentru figurație în filme, animalele joacă un rol important în viziunile unor regizori. Lor, Festivalul Internațional de Film Transilvania le dedică anul acesta secțiunea tematică, intitulată #Animal. Relația dintre om și animal, în cele mai variate forme ale ei, de la divinizare până la exploatare, va fi surprinsă în 10 filme revelatoare propuse de directorul artistic TIFF, Mihai Chirilov. Filmele concurează pentru premiul FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film).

„Ideea unei cine-grădini zoologice la TIFF mi-a fost dată de filme recente în care animalele dețin roluri-cheie. White GodOf Horses and MenDogTheLobster și Rams sunt doar câteva dintre ele. Ce m-a interesat în alcătuirea acestei secțiuni tradiționale, o veritabilă provocare dat fiind pariul tematic, au fost diversele reprezentări ale animalelor în noile filme de ficțiune și documentar. Într-unele, animalul e un declanșator sau revelator al poveștii (câinele din Family Film, albinele din Zero, vaca din Holy Cow! sau papagalul din Lost in Munich). În altele e protagonist în toată regula, ba chiar are șansa de a-și verbaliza gândurile, cum sunt bivolul din Lost and Beautiful sau vaca din Animal Politico. Uneori, e o oglindă care reflectă natura umană, cu distorsiunile, dar și asemănările de rigoare, cum sunt taurii din Neon Bull, câinele din Heart of a Dog sau elefantul din Tyke Elephant OutlawCât despre relația dintre lup și protagonista din Wild, ea trebuie să fie văzută ca să fie crezută” explică Mihai Chirilov.

Neon Bull (r. Gabriel Mascaro), recompensat cu Premiul Special al Juriului la Veneția 2015, este o introducere neconvențională în lumea spectacolelor de rodeo din Brazilia. Realitatea întâlnește mitul și legenda în Lost and Beautiful (r. Pietro Marcello), filmul care pornește pe urmele unui fermier din Campania, sudul Italiei. Odată ce protagonistul suferă un atac de cord în timpul filmărilor, un personaj mitic din commedia dell’arte, Pulcinella, intervine pentru a salva puiul de bivol părăsit de fermier.

Satira politică Lost in Munich (r. Petr Zelenka) se folosește de pretextul sosirii la Praga a unui papagal vorbitor francez ce a fost martor la „Trădarea de la Munich”, întâlnirea din 1938 în cadrul căreia Franța și Anglia au acceptat solicitările lui Adolf Hitler de a anexa părți din Cehoslovacia. De la regizorul brazilian Tião ajunge filmul său de debut, Animal Político, o poveste absurdă despre criza de personalitate a unei vaci care pleacă într-o călătorie pentru a căuta sensul vieții. Holy Cow (r. Imam Hasanov) urmărește dificultățile pe care le înfruntă un fermier din Azerbaidjan, atunci când aduce o vacă europeană într-o comunitate condusă de tradiții seculare.

Wild (r. Nicolette Krebitz), prezentat în premieră la Sundance 2016, este o parabolă feministă, în care o tânără se autodescoperă și se eliberează de constrângerile societății patriarhale în care este prinsă, în momentul în care întâlnește un lup cu care începe să se identifice. Family Film (r. Olmo Omerzu) abordează original drama de familie, transformând câinele pierdut al familiei în firul de legătură al poveștii. Artista avangardistă Laurie Anderson revine după 30 de ani cu un nou film, Heart of a Dog, un eseu personal dedicat câinelui său, Lolabelle, ce servește și ca meditație profundă și emoționantă asupra vieții și a morții. Zero (r. Gyula Nemes) suprapune scene de dragoste cu miere pe un scenariu apocaliptic cauzat de industrializarea masivă a creșterii de albine. Documentarul realizat de Susan Lambert și Stefan Moore (Blackfish), Tyke Elephant Outlaw, urmărește factorii umani care au determinat un elefant african să-și omoare dresorul în fața publicului îngrozit, în timpul unui spectacol de circ în Honolulu, din 1994.

Evenimente viitoare

Abonează-te la newsletter

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te pentru a primi ultimele noutăți și recomandări.

Te-ai abonat cu succes.

Share This