Anul acesta, între 1 și 4 septembrie, de joi până duminică, în Parcul Muzeului Etnografic „Romulus Vuia” din Cluj-Napoca, Jazz in the Park mai face un pas în față sărbătorind 10 ediții de când se întâmplă festivalul. La început, a fost o idee. A lui Alin Vaida. Era toamna lui 2011. Ideea a fost pusă-n cuvinte și lăsată spre amintire într-un Word, pe calculator. Apoi, în primăvara lui 2012, cuvintele au fost spuse și au convins doi prieteni, pe Ștefan și Mihai, că merită să devină FAPTE. În 2022, în schimb, se împlinesc 10 ediții de când Fapte organizează Jazz in the Park; 10 ediții de când echipa lor ne-a adunat împreună anual ca să celebrăm jazz-ul și puterea lui de metamorfozare.
Încotro își doresc să se îndrepte de acum încolo ne-au povestit deja aici, astfel:
Tot ceea ce vom construi de acum înainte va sta sub semnul întâlnirilor reale cu tine, cu celălalt, cu tot ce te înconjoară, astfel încât la sfârșit tu, cel care vii la Jazz in the Park, să simți că ai făcut un salt spre un you at next level, că ai experimentat stări, experiențe și muzici noi, extinzându-ți zona de confort.
Inițial, în 2012, nu era vorba neapărat despre jazz, ci despre cum să facă astfel încât să scoată muzica clasică din sălile de concerte și să o pună în parcuri. Își doreau să construiască un vibe mai degajat, fără presiune vestimentară. Au setat o dată pentru organizarea festivalului în 2013 și-au trecut la acțiune: și-au făcut materiale de promovare, un buget și un plan. Însă, cum cel mai adesea, socoteala din târg nu se potrivește cu cea de acasă… „S-a dovedit însă că nu era cel mai simplu lucru din lume să facem un festival și, mai ales, unul de jazz, un gen muzical nu tocmai mainstream și ușor de asimilat”, povestește Alin. Dar pentru că superputerea lui stă în a face lucruri, a mers până la capăt cu ceea ce și-a propus.
Am învățat din acest festival să-mi pun mereu întrebarea: oare eu ce-mi doresc să fac? Iar apoi să chiar încerc să fac asta. E un privilegiu. Asta se datorează faptului că la Fapte, întotdeauna ne-am găsit vindecarea prin a face lucruri. Asta e forma noastră de exprimare, forma noastră de protest și felul nostru de a fi. De aceea ne numim Fapte. – Alin
Știm că atunci când treci de la a pune pe foaie ceva, la a implementa lucrul respectiv, este foarte probabil să te lovești de provocări care te pot schimba pe parcurs. În mod natural, l-am întrebat pe Alin: „Cum te-a schimbat experiența organizării festivalului pe parcursul acestor ani?”
Experiența Jazz in the Park nu m-a schimbat, ci mai degrabă m-a modelat. Experiența organizării festivalului, respectiv munca în Fapte, este cel mai longeviv lucru din viața mea. Majoritatea lucrurilor pe care le știu le-am învățat aici, iar cele pe care le știam deja le-am perfectat aici. Îmi aduc aminte că la prima conferință de presă a festivalului, în 2013, am spus că nu e greu să pornești un festival, ci e greu să-l menții… e greu să ajungi la zeci de ediții. Ei bine, acum trăiesc povara cuvintelor mele. Însă experiența e foarte interesantă și modul de abordare a problemelor s-a schimbat: nu mai gândesc în săptămâni sau luni, ci încerc să gândesc în ani distanță. – Alin
În completarea spuselor sale, Denisa Dan, Production Manager al festivalului, îi dă dreptate.
Eu sunt de părere că un Production Manager ar trebui să gândească un eveniment precum o vizită a unor prieteni acasă la el/ea. Doar că de această dată casa ta este un festival și jobul tău este cel de gazdă, deci să te asiguri că oamenii care îți trec pragul au tot ce le trebuie. Partea cea mai complicată este potrivirea tuturor pieselor de puzzle pentru ca experiența publicului să fie una cât mai reușită. Desigur, nu e tot timpul ușor să faci asta și cred că există o mână de oameni care pot să ducă acest volum de lucru. We are a special breed of pleople. – Denisa Dan, Production Manager
Așadar, lecția cu care Denisa își continuă călătoria JiP este aceea că dacă îți place rolul de gazdă pentru mase mari de oameni, o să găsești în tine puterea de a merge mai departe oricât de complicate ar fi lucrurile.
Alin, pe de altă parte, dintr-o perspectivă profesională, a învățat că e foarte important să fii ancorat în lumea reală când faci proiecte și că pe parcurs apar schimbări, apar probleme neprevăzute, apar lucruri care te abat de la drumul inițial – important este să le depășești.
Să trăiești dintr-un festival e un vis, un privilegiu, însă oricât de prins ai fi în lumea ta, nu poți uita că funcționezi într-o lume reală, unde există un mers, un mod de a face lucrurile, pe care nu-l poți sfida. Mă refer aici la bani, cred. – Alin
Dintr-o perspectivă personală, în schimb, a învățat că oricât de greu ar fi, e important să fii om și să fii onest cu cei din jurul tău.
Cred în relații de durată, iar relațiile se clădesc pe valori umane, pe care nu trebuie să ți le schimbi niciodată. – Alin
Una dintre relațiile cele mai valoroase pe care le poți construi într-un asemenea context este cea cu echipa ta. Echipa este poate cel mai important lucru atunci când lucrezi în evenimente. Un festival se face cu mulți oameni pentru și mai mulți oameni; asta înseamnă industria în care JiP activează. Mai mult, oamenii cu care lucrezi într-un asemenea context au toate șansele să-ți devină o a doua familie: stai cu ei minimum 8 ore pe zi și în apropierea evenimentelor îți petreci mai mult timp cu ei decât cu oricine altcineva.
Dar care sunt indicatorii unei echipe sănătoase, alături de care poți construi?
Pentru ca o echipă să funcționeze, membrii ei ar trebui să se completeze, să anticipeze nevoile celorlalți și mai ales să aibă încredere unii în alții. Asta, desigur, pe lângă lucrurile basic și anume responsabilitate și asumare. Acestea sunt calitățile și valorile pe baza cărora ne aducem și noi oamenii aproape, fie că e vorba despre angajați full time, colaboratori sau marea echipă extinsă din apropierea festivalului. – Denisa
Iar lor li s-a confirmat, în numeroase rânduri, că au oamenii potriviți alături.
Sunt multe momente frumoase, petrecute alături de echipă, pentru mine: faptul că ne-am asumat în 2013 să începem, în 2016, când am văzut că Snoop Dogg și-a dat check-in la Bogata am făcut un eveniment în 7 zile acolo, în 2019, după o ediție de festival foarte păguboasă din cauza ploii, am decis să luăm cel mai mare artist din istoria festivalului, iar în 2020 ne-am zbătut să facem un festival, indiferent de condiții. – Alin
În afară de pandemie nu simt că au trecut prin schimbări neașteptate, ci mai degrabă au fost suficient de flexibili să se lase influențați de stimulii care veneau din comunitate. Mereu au fost în căutare de locuri noi, de idei noi și, în general, când și-au pus ceva în minte, atâta s-au luptat până când și-au făcut gândurile posibile.
Așa se face că au și întâmpinat multe situații care le-au deschis noi orizonturi, însă ei filtrează fiecare nou orizont deschis printr-un filtru de valori propriu.
Organizarea de festivaluri ne-a deschis în trecut oportunitatea de a lucra pentru diferiți clienți în organizarea evenimentelor lor, dar nu am maximizat aspectul ăsta, fiindcă nu ne-am simțit reprezentați de asta. Sigur, am mai avut niște proiecte private și probabil vom mai avea, dar nu am vrut să ne transformăm în asta. – Alin
Pentru moment, timpul, energia și concentrarea lor se îndreaptă către organizarea ediției de anul acesta a Jazz in the Park. Își doresc ca oamenii care le trec pragul să găsească un sat viu pus la dispoziția lor. Acolo ar trebui să găsească ceva pe sufletul lor, ceva cu care să relaționeze la nivel personal. Asta își dorește echipa să realizeze odată cu ediția din acest an a festivalului: să creeze experiențe personale pentru fiecare din invitații lor.
Am spus și susțin în continuare acest lucru: pentru noi, Jazz in the Park este mai mult decât un eveniment comercial; este un proiect căruia îi dedicăm mult timp, concentrare și lungime de bandă. Este cel mai special proiect Fapte și anul acesta este și the birthday kid in town; împlinește 10 ani. Pentru mine, anul acesta, Jazz in the Park este atât sărbătoare, cât și sărbătoritul. – Denisa
Moștenirea pe care-și doresc să o lase în urmă nu doar prin intermediul acestei ediții, ci și prin conceptul proiectului în sine, stă în importanța experiențelor și momentelor trăite în viață. Ele ne modelează, ele ne inspiră, ele ne fac mai buni. Își doresc să creadă că oamenii care au fost la Jazz in the Park în ultimii 10 ani, au găsit la ei o gură de aer proaspăt și un context favorabil pentru starea aia de bine după care tânjim cu toții.
Denisa spunea la un moment dat că Jazz in the Park este construit după modelul nostru de viață ideală: atât din punctul de vedere al comportamentelor oamenilor, al well-beingului, precum și al interacțiunii dintre comunități. Asta e ceea ce își doresc să lase în urmă cu festivalul pe care-l organizează: alinierea planetelor astfel încât să aducă zâmbete pe fețele oamenilor, experiențe plăcute și contextul să fim mai buni.
Sunt bucuros să văd că în lumea noastră, care se schimbă și se eficientizează mai repede decât pot eu ține pasul, tot nu există un mod digital de a înlocui ce facem noi. Evenimentele sunt o formă de exprimare care există de când lumea și nu pot fi schimbate, nu pot fi mutate în digital, nu pot fi înlocuite de nimic. Fiindcă sunt reale. – Alin
Ne vedem la Jazz in the park!
Pentru cei care nu au apucat încă, bilete găsiți aici.