Amy – de toate şi pentru toţi - Evenimente din Cluj Napoca
Cinema

Amy – de toate şi pentru toţi

Amy Winehouse, care a reuşit să scoată doar două albume propriu-zise (Frank şi Back to Black), pare să respecte povestea tipică a starului depăşit de faimă şi tot ce vine odată cu aceasta. Pe la douăzeci de ani, începea să fie pur şi simplu asaltată de fani, de aşa-zişi colaboratori şi, cei care au scormonit cel mai mult în direcţia potenţialului senzaţionalist al cântăreţei, de jurnalişti care încet-încet au pus stăpânire pe intimitatea ei.

Aclamat de critica internațională și foarte așteptat de publicul mainstream meloman, Amy se înscrie instant în acel segment de filme care caută cu orice preț să își tulbure spectatorii. Subiectul – ascensiunea fulgerătoare și moartea prematură a solistei britanice – este într-atât de cunoscut încât îl obligă pe regizorul Asif Kapadia să mute toată atenția pe pe finalul tragic arhi-mediatizat la vremea lui pe drumul sinuos spre acesta. La fel ca în lungmetrajul precedent, Kapadia lucrează mult cu materiale audio-vizuale din arhiva apropiaților vedetei, peste care suprapune bucăți audio din interviuri acordate – uneori, dialogul îl lasă şi în priză directă, când evenimentele sunt mai intime (în maşină, spre câte un concert, în vreo cafenea etc.). Este o formulă cu care a avut succes și în 2010, când alegea să-i prezinte existența lui Ayrton Senna, considerat unul dintre cei mai spectaculoși piloți de Formula 1 din toate timpurile. Şi, la fel ca în acel caz, Amy este despre multe lucruri, dar nu reuşeşte să spună vreo noutate, fie ea şi minoră; are calitatea de a fi bine făcut, de a emoţiona puternic pe cel care vrea să fie mişcat, însă totodată se şi complace în tocmai acest obiectiv. În loc să încerce o intervenţie cât mai redusă asupra vieţii cântăreţei, filmul pare să facă un scop în sine din a manipula sub o falsă umbrelă democratică, umplută cu reacţii provenite din toate unghiurile, dar accentuate numai acelea care convin discursului echipei de producţie.

Metodic şi foarte programat, Amy repetă ce ştiam până acum: că Winehouse a fost abuzată mediatic şi că, odată intrat în malaxorul presei, e foarte posibil să ieşi numai cu picioarele înainte. Kapadia ştie să ofere câte ceva, dar foarte puţin, aşteptărilor fiecărui tip de spectator.

Articol scris de Ion Indolean
Film Critic la FilmSense.eu

AMY

Site / Facebook / Trailer:

CLUJLIFE - Te scoate din casă!

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale. Detalii aici.