Interviu cu Adrian Vele despre cum reușește să mențină hainele în circuit, dându-le o nouă viață

by | Nov 23, 2021 | Articole, Cluj Oraș Sustenabil

În ultimii ani am observat că tot mai mulți oameni conștientizează importanța principiilor și practicilor specifice sustenabilității. Fiecare dintre noi încearcă să-și facă partea, atât cât poate, căci realizăm faptul că resursele noastre sunt limitate, iar cele pe care le avem trebuie utilizate cât mai înțelept cu putință. Fie că susținem organizații non-guvernamentale care luptă pentru această cauză, fie că implementăm noi mici obiceiuri sustenabile în viața noastră de zi cu zi, putem contribui la crearea unei comunități clujene responsabile.

Schimbarea pornește de la fiecare dintre noi, iar Adrian Vele este unul dintre antreprenorii adoptați ai Clujului care știu foarte bine acest lucru. Din februarie lucrează de zor în noul său atelier din Cluj, alături de echipa lui mică, formată din oameni muncitori și pasionați de fashion și sustenabilitate: Doru, Liviu, Ana, Ruxandra și Mădălina. Pentru că am vrut să-i cunoaștem mai bine și să aflăm povestea Velements, am mers cu entuziasm la atelierul de pe Blvd. 21 Decembrie 1989.

Întâmpinați călduros de Adrian, am intrat în atelierul său modest, care este întruchiparea sloganului „we make clothing and help people”. Oriunde mă uitam, în jurul meu vedeam un palton gata să meargă înapoi la casa lui, o geacă a cărei buzunare tocmai erau atent reparate și pulovere atent așezate sub suporturi arhipline de obiecte vestimentare vechi și noi. Toate-mi bucurau ochii, iar pasiunea pentru artă și tot ce e frumos striga din fiecare colț al camerei. Am vrut de îndată să aflu mai multe despre momentul în care și-a dat seama că asta e ceea ce vrea să facă în viață.

Mi-am găsit pasiunea destul de devreme, din generală. Mama mea era croitoreasă și îi spuneam mereu cum îmi doresc să-mi modifice hainele. Apoi, la liceu mergeam la câteva croitorese care făceau haine de la zero, cu o poză și le spuneam că așa vreau să-mi facă hainele. Iar prin facultate cred că s-a produs click-ul cel mai mare, pentru că atunci am început să fac papioane și cravate și am cunoscut un grup de oameni, printre care un designer, care făcea diverse show-uri în Baia Mare. M-a chemat și pe mine la unul. Pe lângă ce aveam, am mai făcut pantaloni, tricouri și cardigane și m-am dus. Așa am intrat și mai tare în industrie. Am mai avut o colaborare cu un designer în facultate, iar după aceea mi-am deschis propriul atelier în Baia Mare.

Nu am fost luată prin surprindere când am aflat că de mic și-a dorit să fie designer vestimentar, căci puteam să văd că în spatele creațiilor sale zace o minte inventivă, pasionată și preocupată de ani buni de această industrie. A intrat în aceasta cu primul lui brand, Adrian Vele, iar acum îl dezvoltă pe cel de-al doilea, Velements. Cel din urmă e nișat pe combinația creativă de materiale sustenabile și upcycling. Înainte de a afla mai multe despre acesta, am vrut să cunoaștem câteva lucruri despre primul său proiect.

Adrian Vele face haine numai din best of fabrics. De la început, nu am vrut să fac pur și simplu haine, ci am vrut ca ele să aibă o greutate de principiu, emoțională. Spre exemplu, item-urile de la Adrian Vele, aproape toate au brodate pe ele un mesaj: highs and lows, created to create, made for more, și-așa mai departe. Highs and lows te face conștient că viața câteodată îi sus, câteodată îi jos, doar că tu trebuie să fii mulțumit atunci când ești sus, iar când ești jos, trebuie să știi că nu tot timpul rămâi acolo, că lucrurile se dezvoltă. Mi-am permis să fac chestia asta, ca oamenii să poarte o încurajare pentru ei, dar poate și pentru alții. Am vrut să nu fie pur și simplu simple haine, ci o chestie care ne face să simțim că suntem împreună în viața asta, că we do life together.

Ideea de a merge înspre direcția hainelor reconstruite i-a venit acum 8 ani, însă Adrian ne spune că piața nu era atât de pregătită și deschisă la asta pe atunci. Practic, nu ar fi avut niciun client. Prea puțini erau interesați de sustenabilitate în acea perioadă. Însă, acum, oamenii adoptă tot mai multe practici sustenabile în viața lor. Astfel, Adrian a pornit de la o simplă idee și o pasiune de nestăpânit și creează piese vestimentare sustenabile și de calitate pentru comunitate. Ceea ce i-a permis foarte mult să dezvolte fundațiile brandului Velements a fost participarea la Culturepreneurs.

Mi se pare primordial ca artist să treci printr-un Culturepreneurs. Ca artist, te gândești cum să comunici bine, să faci design, dar nu te gândești la business și alte aspecte pe care, până la urmă, trebuie să le ai în vedere. Sustenabilitatea presupune să creezi ceva sustenabil financiar, moral, și să fie legat de mediul înconjurător… M-a ajutat programul foarte mult, a fost life-changing.

Cel mai mult i-au plăcut întâlnirile periodice cu un coach care îl ajuta să-și monitorizeze progresul. În urma fiecărui seminar trebuia să facă o misiune, iar monitorizarea de către acest îndrumător i-a fost de folos. Întreaga experiență la Culturepreneurs a fost inspirațională pentru Adrian, pentru că a știut să reflecteze până și asupra expresiilor pe care le auzea la cursuri sau asupra lucrurilor pe care le descoperea atunci când făcea research. Toate acestea au contribuit, într-o mare măsură, la crearea brandului sustenabil Velements.

La început, Velements a fost pur și simplu o idee: am vrut să fac haine, să iau o resursă veche / abandonată și să o readuc în circuit. Prin pasiunea mea, de a face haine, am vrut să fac oamenii să conștientizeze că trebuie să fie consumatori responsabili. Cumva, să nu fie egoiști și să cumpere un produs ca să arate bine, fără să se gândească la oamenii care l-au făcut, fără să se gândească dacă nu cumva procesul de producție a produs poluare mediului înconjurător.

Din ceea ce ne-a povestit Adrian, industria fashion este cel de-al doilea cel mai mare poluator global, iar puțini dintre noi știu asta. Cumpărăm în fiecare sezon haine noi, iar de Black Friday ne bucurăm că-s ieftine și punem în coș mai multe articole vestimentare decât ne trebuie. Abandonăm cu ușurință hainele vechi, fără să ne gândim de două ori la consecințe.

Îți poți spune: „Dar ce are? Că doar nu scoate fum haina, ca o mașină…”. Dar, indirect, sunt enorm de multe lucruri care dăunează mediului înconjurător. Ca să faci un tricou, trebuie să crești planta de bumbac, să speli apoi materialul, să-l vopsești, iar pentru toate lucrurile astea îți trebuie în total în jur de 2700L de apă. Pentru un singur tricou. Asta înseamnă 3 ani de apă potabilă pentru un om! Ce să mai spunem despre o pereche de pantaloni… Nu ne gândim la lucrurile astea. Nu vreau să merg în extrema negativă a lucrurilor, dar vreau ca oamenii să conștientizeze aceste lucruri. De ce să mai iei un produs nou, să-l reintroduci în circuit, când poți să iei un produs care a fost pus în circuit și să-l menții cât mai mult acolo?

Adrian reușește să mențină hainele în circuit, dându-le o nouă viață. De aici și sloganul “born again clothing”. Fiecare obiect vestimentar, așezat cu grijă în jurul meu, avea noua lui poveste. Niciunul nu semăna cu celălalt. Combinația unică de materiale și de culori neobișnuite m-a făcut să-mi doresc să aflu mai multe despre întregul lui proces creativ, căci îmi dădeam seama că nu face colecții. În funcție de sezon, el scoate doar câteva piese vestimentare.

Nu știu dacă un artist se gândește neapărat la întregul mecanism: de ce vreau să fac așa? Eu nu neapărat m-am gândit. Acum că mi-ai pus tu întrebarea, mă întreb și eu de ce fac hainele așa cum le fac. Îmi doresc să fie din materiale naturale, să nu fie foarte colorate, chiar dacă poate sunt uneori, să aibă o cromatică complementară. Adesea, procesul de creație la Velements pornește de la oamenii care îmi aduc hainele lor vechi la atelier. Le am aici, iar de multe ori o haină poate sta și câteva săptămâni până îmi vine o idee despre ce să fac cu ea, pentru că uneori parcă nu se potrivesc… e ca la puzzle. Nu vreau să am presiunea faptului că trebuie să fac ceva. Vreau să meargă natural, să nu forțez haina.

Artiștii reușesc să-și exprime pasiunea și viziunea prin diverse mijloace creative și am putut observa asta și în cazul lui Adrian. Acesta vrea să transmită principiile din spatele sustenabilității, atât prin obiectele sale vestimentare, cât și prin câteva obiecte decorative și accesorii unice create din resturi de materiale. Zero Bear este o inițiativă ingenioasă pe care dorește să o dezvolte și mai mult.

Aveam mereu în minte dilema asta: cum pot eu ca brand să spun că-s sustenabil, că salvez waste-ul, când aveam și eu o dată pe lună un sac de resturi? Ceea ce spun, trebuie să și trăiesc! Mă deranja chestia asta și m-am gândit să fac ceva. Prima soluție au fost săculeții. Aveam resturi de material mai mari și am făcut săculeții, astfel încât fiecare produs cumpărat de la Velements să vină într-un sac, în loc de pungă. Mai apoi, el poate fi refolosit. Asta a fost prima idee. Apoi, mi-au rămas bucăți de material mai mici, cele de la mașina de surfilat. Cum îs moi, m-am gândit să fac o mascotă și să o umplu cu lucrurile alea. Așa, închid circuitul de waste! M-am documentat, am găsit un tipar, l-am tras la imprimantă și am făcut primul urs. L-am numit Zero Bear. Momentan, am vândut numai câțiva. Prețul e de 200 lei. Nu l-am creat să fie jucărie, ci un statement. O chestie pe care o vezi și te gândești: „E plin de resturi, hai să fiu atent”. E un reminder, o chestie pe care o pui undeva… Vreau să fac asta cu ursuleții, iar un procent să meargă fie înspre o asociație care se ocupă de sustenabilitate, fie înspre o asociație ce se ocupă de copiii orfani.

Zero Bear nu este singura inițiativă prin care Adrian dorește să evite aruncarea resturilor de materiale, căci are mai multe prototipuri de accesorii la care lucrează. În acest punct al discuției mi-am reconfirmat faptul că atunci când avem un „de ce?” suficient de puternic, putem înfrunta orice piedici și putem veni cu extraordinar de multe mijloace prin care să acționăm, să ne punem în practică valorile, mai ales dacă avem echipa potrivită alături de noi, la fel cum are Adrian.

Mi-am format echipa în mod natural. Acum îl am pe Doru, care știe bine partea tehnică. Când întâmpină dificultăți, mă întreabă și pot să-i spun ce-mi doresc. Liviu a venit întâmplător în atelier. Mi-a spus că vrea să învețe croitorie, să vină la atelier, că pot să-i dau orice și o să facă. E de vreo jumătate de an cu mine și vine când are timp. Mă trezesc pur și simplu cu el în atelier în unele zile. Ana e artist floral și îi place mult social media. Mă ajută în administrarea platformelor. Legat de comunicare și marketing, Mădălina e cea care mă ajută. Dacă e vorba de o decizie mai complexă pentru Velements, cu ea mă consult. Ruxandra, care a studiat fashion în UK, se implica și ea în diferite moduri.

După această discuție, ne-a arătat cu entuziasm și mai multe lucruri minunate pe care le face în atelierul lui: de la prototipurile de accesorii, la piesele vestimentare pe care le va face disponibile în această iarnă. După această întâlnire, dacă m-ai întreba „Cine este Adrian Vele?”, ți-aș spune că este expresia omului neînfricat, determinat să creeze lucruri care au un mesaj profund, un sens, și care promovează principiile unei vieți sănătoase, prin pasiunea lui de când era un țânc. Prin toate aceste lucruri, reușește cu brio să aducă oamenii împreună, fără să forțeze acest lucru. Datorită naturaleței cu care le face pe toate, am simțit că pentru el și Velements, sky is the limit. Așadar, am să stau aproape de această inițiativă și te încurajez și pe tine să faci la fel.

Dacă ai o haină veche și nu știi ce să faci cu ea, tot ce trebuie să faci e să o duci la locul și la omul potrivit. Îl găsești pe Adrian pe Facebook și Instagram.

Evenimente viitoare

Abonează-te la newsletter

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te pentru a primi ultimele noutăți și recomandări.

Te-ai abonat cu succes.

Share This