Ce știm până acum despre organizarea festivalurilor din Europa și România în 2021

by | Mar 18, 2021 | Articole

În momentul în care scriem acest articol, adică martie 2021, cel mai clar știm că… nu știm nimic sigur despre ce se va întâmpla cu evenimentele de mari dimensiuni vara aceasta, doar sperăm și așteptăm cu sufletul la gură să ne spună autoritățile – “Da, se poate!” și, mai ales, “cum se poate”. Am scris aici despre câteva dintre festivalurile și concertele care au fost deja confirmate pentru 2021, iar între timp au anunțat și organizatorii de la Smida Jazz Festival că ne vedem în Apuseni între 19 și 21 august 2021 și cei de la Méra World Music, între 29 iulie și 1 august. Tot în categoria anunțuri noi intră și Awake Festival, care devine nomad și anunță o serie de evenimente în toate orașele mari, inclusiv Cluj, iar datele exacte urmează să fie lansate.

Cei care cunosc un organizator de festival sau au o oarecare legătură cu lumea evenimentelor știu că un eveniment de amploare, chiar dacă vorbim de câteva sute de persoane, nu se organizează de pe azi pe mâine. De fapt, cum închei o ediție de festival, (poate) te bucuri de câteva zile libere, și apoi începi să muncești și să planifici ediția de anul următor. De aceea, o situație clară și directive din partea autorităților sunt așteptate încă de anul trecut de organizatori și public, însă ele întârzie să apară chiar și acum, când mai avem doar câteva luni până la începutul verii sau, cum mai este cunoscută această perioadă, sezonul festivalurilor.

Am sondat scena evenimentelor din Europa și am fost cu ochii pe toate dezbaterile care au avut loc în ultima vreme, în România, ca să vedem unde ne situăm, ce modele există deja și care e situația la noi. Așadar, să vedem cum arată planurile de distracție în vara lui 2021 pentru cei din…

…Regatul Unit (UK). Plan de revenire la normalitate până în iunie 2021

De departe, cel mai ambițios plan este cel al autorităților din UK. Guvernul britanic și-a asumat un plan în 4 pași. Ultima etapă este în iunie și presupune renunțarea treptată la măsurile restrictive și, implicit, undă verde la organizarea evenimentelor mari.

Acțiunea se numește Event Research Programe, iar secretarul de stat pentru digitalizare, cultură, mass-media și sport a declarat că guvernul britanic se va folosi de evenimente organizate la sfârșitul lunii aprilie și mai pentru a testa spectatorii care apoi se vor putea întoarce la evenimentele sportive, teatre și cluburi de noapte fără distanțare socială. Folosindu-se de testare în masă pre și post eveniment, ventilație și monitorizare atentă, se plănuiește ca toate restricțiile în ceea ce privește evenimentele să fie ridicate până pe data de 21 iunie.

Pare un experiment curajos. Dacă va reuși, acest lucru ar putea fi un model și un imbold și pentru alte guverne să găsească soluții pentru evenimentele medii și mari. De exemplu, organizatorii Glastonbury nu par foarte încrezători și au anulat ediția din 2021 a festivalului-icon încă din luna ianuarie și dau posibilitatea fanilor să folosească depozitul pentru biletul de anul acesta, pentru 2022.

…Belgia. Festivaluri anulate și incertitudine

La polul opus al optimismului se află Belgia, unde unul dintre cele mai cunoscute și vechi festivaluri din Europa, Rock Werchter, s-a anulat pentru al doilea an consecutiv, lăsând loc pentru un eveniment stand-in mult mai mic, pe scaune. Cu toate acestea, organizatorii au anunțat că vor reveni la vechea amploare în iunie 2022.

Aceștia au declarat că, deși sperau că vaccinarea de pe întregul continent va pune lucrurile înapoi pe drumul normal, există în continuare o lipsă de certitudine și o mulțime de necunoscute care îi împiedică să se pregătească de un eveniment de mari dimensiuni. La ediția aniversară din 2019, nu mai puțin de 160,000 de oameni au sărbătorit cea de-a 45-a ediție Rock Werchter. Cu toate acestea, fanii au fost asigurați că vor dansa, cânta și petrece împreună într-o formulă sau alta, imediat ce situația va fi mai clară.

…Nordul Europei. Scheme de ajutor financiar și fonduri substanțiale pentru festivaluri

Cu cât mergem mai spre nord, descoperim că, deși guvernele nu au neapărat planuri concrete despre ce va fi, au adoptat multe măsuri de susținere a sectorului cultural. Autoritățile daneze nu știu încă felul în care se va putea intra la evenimente, care va fi numărul limită de participanți sau alte detalii, însă îi încurajează pe organizatori să meargă mai departe cu pregătirile, iar în cazul în care vor fi nevoiți să anuleze din cauza restricțiilor, există un fond de susținere și despăgubiri în valoare de 67.2 milioane de euro.

Fonduri asemănătoare există și în Germania, cu 2,5 miliarde de euro, ‘umbrela de protecție’ din Austria cumulează 300 de milioane de euro, iar cea din Olanda este tot în valoare de 300 de milioane de euro. Și Belgia a pus deoparte 60 de milioane de euro special pentru festivalurile anulate. Norvegia are cel mai mic fond în acest sens, de “numai” 34 de milioane de euro. Nu e surprinzător că țările care recunosc, în general, valoarea pe care o aduce sectorul cultural independent s-au gândit, și de această dată, la fonduri pentru organizatorii de evenimente și la miile de oameni implicați în ele, care și-au pierdut joburile începând din 2020 și care așteaptă cu sufletul la gură să poată face din nou ce știu mai bine: să construiască experiențe memorabile.

…Spania. Evenimente hibrid între online și offline

Și Peninsula Iberică a trebuit să își ia la revedere de la ediția aniversară a Primavera Sound, festival care urma să ajungă la ediția cu numărul 20. Organizatorii au anunțat pe site-ul oficial că nu vor merge mai departe conform planului, din cauza pandemiei.

Festivalul din Barcelona a fost inițial programat să aibă loc în prima săptămână a lunii iunie, însă chiar și cu începerea vaccinării, e puțin probabil să existe condiții de siguranță pentru oamenii care vor să călătorească spre locuri însorite, calde, unde să își facă planuri pentru concertele anunțate. Dacă ne uităm pe site-ul Primavera, organizatorii motivează decizia prin faptul că nu pot lucra normal la pregătirea festivalului și nici nu sunt siguri că, odată ce se apropie data evenimentului, chiar vor putea deschide porțile pentru public.

Cu toate acestea, spiritul inovator al Primavera nu se va stinge complet. A fost anunțat deja pentru 2021 Primavera Pro, un program care va îmbina sesiunile online cu câteva concerte de mici dimensiuni la Centrul de Cultură Contemporană din Barcelona.

…Olanda. Cooperare între guvern și organizatorii de evenimente pentru testare de soluții

1.300 de petrecăreți și-au văzut visul devenit realitate la un eveniment de probă găzduit la Ziggo Dome din Amsterdam. Seara a făcut parte dintr-o serie de experimente ale Fieldlab – o inițiativă înființată de guvern și industria evenimentelor – care investighează modul în care grupurile mari se pot aduna în condiții de siguranță în timp de coronavirus. Capacitatea normală a locației Ziggo Dome este de 17.000 oameni și mai mult de 100.000 de persoane au solicitat bilete.

Toți participanții au fost testați în prealabil și au fost împărțiți în mai multe grupe, dintre care unii trebuiau să respecte măsuri de siguranță stricte, iar alții să interacționeze între ei cât de mult se poate, astfel încât oamenii de știință să poată monitoriza efectele. Concluziile oficiale vor apărea după ce vor avea loc mai multe astfel de “experimente” cu public numeros.

Ce se întâmplă la noi?

Știm deja că în România, anul 2020 a fost destul de sumbru pentru organizatorii de evenimente. Am fost cu toții martori la anulare după anulare, după ce organizatorii au sperat până în ultimul moment că se vor putea ține evenimentele la care au muncit un an întreg. Unii dintre ei s-au adaptat cum au știut mai bine și au continuat să ne ofere experiențe de neuitat: Electric Castle s-a mutat pe Cetățuie cu o bucățică de festival și a deschis EC Garden de care ne bucurăm și astăzi, Jazz in the Park s-a orientat către o ediție “tiny”, în Parcul Etnografic Romulus Vuia, unde au putut controla numărul de participanți și au putut impune toate măsurile de siguranță necesare. Cei mai mulți, însă, au trebuit să anuleze pentru că numărul mic de participanți și lipsa de certitudini, pur și simplu nu se potriveau cu planurile lor care includeau mii sau zeci de mii de oameni.

Apoi, mai importantă decât orice, a fost siguranța tuturor. Publicul și organizatorii au înțeles că esențial este să avem grijă unii de ceilalți. Cei mai mulți dintre fani chiar au felicitat anunțurile de anulare și au spus – “Ok, stăm acasa o vară, facem ce trebuie ca să ne vedem cu bine anul următor”.

La exact un an de la debutul pandemiei în România, Asociația Română a Organizatorilor de Concerte și Evenimente Culturale a realizat și publicat un studiu despre cât sunt de dispuși oamenii să respecte regulile pentru a participa din nou la evenimente, oricare ar fi aceste reguli. Iar cifrele sunt îmbucurătoare!

Aproape 75% dintre fani s-ar vaccina sau testa daca acest lucru ar fi necesar pentru ca evenimentele să revină. 80% ar fi de acord să meargă la un eveniment unde toata lumea e vaccinată sau testată. Peste 60% dintre români ar merge la evenimente și ar respecta ORICE măsură impusă de autorități.

Așadar, vedem că publicul e gata să susțină aceste activități. Demersul Asociației vine din credința că doar cu “presiune” putem convinge guvernanții de la noi că lipsa unei predictibilități pentru anul 2021 va distruge aceasta industrie. Puteți citi toate rezultatele studiului aici.

Între timp, Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, declară că “Dacă se ajunge la un acord pe marginea așa-numitului pașaport verde, a certificatului de vaccinare la nivel european, voi pleda ca evenimentele în aer liber să se desfășoare fără limită de spectatori, dacă toți participanții fac dovada că s-au vaccinat”. Situația pașaportului, însă, depinde într-o foarte mare măsură de cea a vaccinărilor la nivel european, despre care vom avea o imagine mai clară abia într-o lună-două, când deja va fi foarte târziu pentru majoritatea festivalurilor.

Ne e greu să știm cât de mult înțeleg autoritățile felul în care funcționează lumea evenimentelor, ce presupune munca uriașă de pregătire și care este valoarea adăugată reală pe care acestea o aduc în orașele în care se desfășoară, din moment ce Raed Arafat a declarat că“Sunt două, trei, patru festivaluri care se fac pe an, care la acest moment încă nu ştim dacă vor putea să se ţină, nu pentru că avem ceva cu festivalurile, dar pentru că este probabil că nu vom putea să permitem un număr mai mare de 100 de oameni sau 150 sau 50 să desfăşoare o activitate împreună”, în condițiile în care sunt mult mai multe festivaluri aflate în această situație. În februarie, Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) a anunţat că marile festivaluri anunţate pentru acest an s-ar putea să nu se ţină, dar nu ne-a anunțat și când vom ști sigur că răspunsul este unul negativ.

Cu toate acestea, majoritatea organizatorilor de evenimente merg înainte cu partea de comunicare și planificare pentru 2021, nu sunt descurajați și au anunțat deja o serie de măsuri, chiar dacă ele nu sunt oficiale. Edy Chereji, directorul de comunicare al Untold și Neversea e de părere că evenimentele pot fi organizate cu public, în siguranţă, dacă se vor respecta câteva condiţii. Astfel, accesul publicului ar urma să fie condiționat de dovada vaccinarii, dovada anticorpi sau de un rezultat negativ la un test rapid COVID-19 și nu vede de ce nu pot fi luate în calcul aceste măsuri dacă până la finalul verii vom atinge rata de vaccinare de 70% spre care țintim.

Un alt exemplu de adaptare și optimism este Jazz in the Park, care a exclus complet varianta de a face festivalul așa cum eram obișnuiți, în schimb anunță o ediție “în tot orașul”, bazată pe evenimente multiple, de mici dimensiuni, răspândite în locuri, grădini și parcuri din tot Clujul. Alin Vaida a declarat pe site-ului festivalului că – “Este deopotrivă spectaculos și mai simplu de organizat să avem un eveniment în tot Parcul Central decât să ne răsfirăm peste tot. Însă în parc nu putem să îndeplinim normele de siguranță pe care ni le dorim.” Tot el a mai precizat că iau în considerare limita de 500 de oameni de anul trecut, chiar dacă la această oră nu avem nicio măsură în acest sens.

Tot cei de la AROC scot în evidență că, în momentul în care a apărut PNRR – Planul Național de Relansare, nu se specifica nimic legat de sectorul evenimentelor, adică tocmai cel mai afectat de pandemie. Totodată, ne confruntăm cu lipsa ajutoarelor de stat, a granturilor, care sunt parte din promisiunile din partea statului de aproape un an de zile.

În ceea ce privește schemele de ajutor financiar pentru evenimentele de mari dimensiuni de tip festival, Ministerul Culturii a propus abia în ianuarie anul acesta microgrant-uri nerambursabile în valoare de 8000 de euro pentru actorii culturali independenți și cei din evenimente culturale, festivaluri, librării sau edituri afectate de pandemie, în funcție de încasările din 2019. Din totalul alocărilor pentru cele două scheme, evenimentele culturale și festivalurile vor avea acces la un procent de 20%, dar banii sunt alocați pentru proiectele viitoare, nu și pentru acoperirea cheltuielilor și pierderilor din ultimul an.

În prezent, schema de sprijin pentru sectorul cultural se află în ultima fază de dezbatere deschisă cu organizațiile culturale și urmează să îi fie aduse modificări înainte de lansarea oficială. Rămâne de văzut dacă sumele alocate vor fi suficiente pentru a acoperi pierderile de anul trecut și, posibil, pe cele de anul acesta.

În concluzie, publicul e dispus să respecte orice măsuri de siguranță impuse de autorități, dacă asta va însemna că poate participa din nou la evenimente, există măsuri de sprijin financiar care includ și festivalurile, ce urmează să fie lansate, și încă nu avem direcții sau limitări clare în ceea ce privește accesul la concerte, fie ele outdoor sau indoor, însă cei implicați în industrie merg înainte cu pregătirile. Și mai știm că incertitudinea înseamnă o presiune mare pentru organizatori și public, deopotrivă.

Cum poți să dai o mână de ajutor?

Ne cunoaștem comunitatea și știm că și voi abia așteptați să stați până dimineață cu prietenii în Parcul Central la Untold sau la Jazz in the Park, să prindeți un răsărit la scena HideOut de la Electric Castle, să explorați Apusenii pe ritmuri de jazz la Smida sau să vedeți filmul preferat la TIFF, fără doi metri distanță între voi și partener. Chiar dacă nu putem să influențăm direct deciziile pe care le iau autoritățile, astfel încât să avem măsuri clare și liniștitoare pentru vara lui 2021 sau fonduri care să țină pe linia de plutire evenimentele noastre preferate, orice gest mic din partea publicului contează. Un like la postările pline de speranță sau un review pe pagină pot ridica moralul organizatorilor și să le dea un imbold în plus, participarea la sondajele de opinie sau la alte inițiative cum au fost cele de la AROC pot pune presiune mai mare pe cei care iau deciziile, astfel încât să înțeleagă faptul că da, chiar ne pasă și nu vrem ca evenimentele noastre preferate să dispară.

Orice mică acțiune de susținere ne poate aduce mai aproape de visul de a ne revedea pe ringurile de dans și în fața scenelor de care ne e atât de dor!

Evenimente viitoare

Abonează-te la newsletter

Ți-a plăcut acest articol? Abonează-te pentru a primi ultimele noutăți și recomandări.

Te-ai abonat cu succes.

Share This